Einfluss von Tonemapping auf Bitrate und Bittiefe von codierten Sequenzen

It is generally accepted that HDR will need a higher bit rate because of more quantization steps and the fact that the images deal with much more detail in the highlights and shadows. However, it is only insufficiently taken into account that most of these details will be preserved when performing an HDR / SDR down-conversion using tone mapping. In this paper, we will investigate how the standard dynamic range bit rate is influenced by the HDR production. Therefore, peak signal-to-noise ratio measurements have been performed, and detailed explanations of the reasons are discussed. Moreover, it is not definitively known if the strong manipulation on the luminance component at down-conversion can produce artifacts such as banding. Accordingly, we will outline if 10bit will be sufficient for the acquisition process in such case.

2018
07

Lucien Lenzen; Mike Christmann; Rolf Hedtke: Sequenzen mit hohem Dynamikbereich (HDR) zeigen mehr Details in den Schatten und den Lichtern. Dabei wird allgemein akzeptiert, dass HDR auch eine höhere Bitrate benötigt, da ein größerer Kontrastbereich codiert werden muss. Allerdings wird nur unzureichend darauf eingegangen, dass diese Details durch Tonemapping auch bei einer HDR/SDR-Downkonvertierung erhalten bleiben. In diesem dritten Artikel der HDR-Serie wird daher untersucht, inwiefern eine HDR-Produktion die SDR-Bitrate beeinflusst. Dieser Beitrag ist an die Veröffentlichung [1] angelehnt. Es werden die Resultate der PSNR-Messungen von codierten Sequenzen analysiert und diskutiert...

Zum Artikel >>